Influencer Marketing
lees hoe dit jouw brand boost!

VAN TREND NAAR KEIHARDE RESULTATEN. Influencer marketing is in dit virtuele tijdperk dé manier om jouw brand naam, uitstraling en authenticiteit te geven. Het versterken van je merk is het doel van elke adverteerder en het gebruik van social media is hierbij als een sneeuwbaleffect: waar de influencer de eerste bal gooit en de gehele achterban aan volgers mee worden gesleurd door een steeds groter en groter wordende sneeuwbal. Kortom, de perfecte formule voor virtuele mond op mondreclame!

Influencer marketing, eigenlijk niets nieuws

Influencer marketing is allesbehalve een nieuw fenomeen. Het kanaal waar influencers tegenwoordig hun marketingspieren flexen is dat wel, social media. De afgelopen 10 jaar heeft social media een digitale wereld ontwikkeld waarin millennials zich uiten, socialiseren en consumeren. De meerderheid van de interacties en beslissingen die worden genomen gebeuren online. De slimme marketeer houdt rekening met deze explosieve groei van influencer marketing en is op de hoogte van statistieken die helpen bij het opstellen van een succesvolle marketingstrategie en campagne.

Influencer marketing, het principe

Influencers, de naam zegt het al, hebben invloed. Binnen hun doelgroep zijn ze een ‘real big thing’, staan ze op een torenhoog voetstuk of zitten op hun virtuele troon. Niet door met een strak regime en harde zweep volgers te delegeren te doen wat zij ook doen. Juist door hun enthousiaste zelf te zijn maken zij een sterke persoonlijke connectie en inspireren en motiveren zij hun volgers. Ze voelen eigen, als een van ons. Iemand met wie jij je kunt identificeren. Raad en advies wordt opgevolgd alsof het van je beste vriend komt. Nieuws wordt meer voor waar aangenomen dan wanneer het via kranten of een nieuwsuitzending wordt verspreid. We willen zijn, doen en denken als onze online held. En precies dat is waar het interessant wordt voor marketeers!

‘Drie van de vier consumenten vertrouwen de meningen verkregen via social media, inclusief die van vrienden, familie en influencers, om hun te helpen de juiste beslissing te maken over een product of dienst.’

Meer vertrouwen en een intiem gevoel

Bij influencer marketing zet je een invloedrijk persoon in om jouw doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken. Voor een merk is het interessant om samen te werken met een influencer omdat zij worden gezien als een betrouwbare informatiebron voor het krijgen van advies over bepaalde onderwerpen. De band met een influencer voelt intiem. Vergelijkbaar met de band die je hebt met vrienden of familieleden. Verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat we consument earned media, mond-tot-mondreclame of aanbevelingen van bekenden meer vertrouwen dan branded advertenties en reclames. Het blijkt zelfs dat gedwongen advertenties negatieve associaties oproepen. Daar waar berichten die door influencers worden verspreid een positieve uitwerking hebben op volgers.

influencer marketing
Influencer Marketing geeft jouw brand een boost!

De perfecte match tussen een influencer en je merk

Nog niet zo lang geleden waren het alleen celebrities die de een na de andere merkdeal binnensleepten. Tegenwoordig winnen online influencers steeds meer terrein. In de ogen van de consument komen online influencers oprechter over dan celebrities. Een influencers is namelijk vaak een specialist en heeft bekendheid gekregen door expertise op een bepaald gebied.

Influencer marketing als krachtige tool

Influencer marketing kan een erg krachtig tool zijn om je merk een enorme boost te geven. Tenminste, als het een match is made in heaven. In dat geval kunnen Influencers bijdragen aan het versterken van de merkbekendheid, groei van gebruikers, aankoopbereidheid, downloads en directe verkopen. Is het een match made in hell, dan kan het een risico vormen voor de reputatie. Het werken met influencers is dus niet een one-size-fits-all proces. Ze moeten met zorg worden gekozen zodat zij aansluiten bij de boodschap, het merk, het product en de campagne.

We onderscheiden de volgende:

  • Macro-influencers: de focus heeft lange tijd op macro-influencers gelegen. Dit zijn influencers met honderdduizenden of miljoenen volgers over verschillende platformen. Macro-influencers geven merken de kans een enorm publiek te bereiken en kunnen veel zichtbaarheid en bewustzijn rond een merk creëren.

  • Micro-influencers: zijn influencers met een expertise binnen een bepaalde niche, bijvoorbeeld food, lifestyle, beauty of fitness en worden binnen die niche gezien als opiniepeiler. Meestal met een volgersaantal van 5.000 tot 50.000. Vanwege de hoge relevantie en resonantie is de engagement bij micro-influencers veel groter dan bij macro-influencers.

  • Nano-influencers: is de trend binnen een trend. De afgelopen tijd is er een nieuw type social media-influencer opgestaan, de nano-influencer. Zij zien zichzelf als alledaagse mensen met een passie voor een bepaald onderwerp of merk en uiten dit via social mediakanalen. Met slechts een volgersbestand van 100 tot 5.000 volgers kan het toch erg interessant zijn een samenwerking aan te gaan met een nanoinfluencer. Vanwege de specifieke kennis over een bepaald thema vinden volgers aanbevelingen betrouwbaarder dan die van macro-influencers en authentieker dan die van micro-influencers.

Hoe en wanneer zetten we influencer marketing in?

Past een influencer campagne bij je merk en organisatie en heb je de perfecte match
gevonden? Dan kan een influencer het volgende voor je merk beteken:

  • Genereert brand awareness
  • Helpt bij brand lancering
  • Creëert engagement
  • Promoot social mediakanalen
  • Genereert meer website traffic
  • ‘Social Proof’ is conversieverhogend

1. Influencer marketing voor brand awareness

Samenwerken met een influencer is een must als je binnen een beperkt tijdframe meer naamsbekendheid wilt genereren en het bereik onder een specifieke doelgroep wilt vergroten. Zo heeft het Nederlandse horlogemerk Cluse een marketingstrategie ontwikkeld waarbij influencers werden ingezet voor naamsbekendheid. Een aantal grote influencers, waaronder Negin Mirsalehi werden als brand ambassadors aan het merk gekoppeld. Een campagne die meer dan 885.000 volgers op Instagram heeft opgeleverd.

2. Influencer marketing voor brand lancering

Een nieuw product? Dan kan influencer marketing je helpen bij de lancering hiervan. Vanwege het bewezen effect werken merken vooral graag met influencers bij het lanceren van nieuwe en onbekende producten. Ze kunnen het merk aanzienlijk verbeteren door een hype te laten ontstaan en vertrouwen op te bouwen bij de doelgroep. Het gebruik van de juiste influencers om een nieuw product te promoten kan het verschil maken voor de lancering. Zelfs een simpele tweet over hoe enthousiast ze zijn en hoe ze uitkijken naar de productlancering kan een grote impact hebben. Hopelijk is je inzet een grote hit, zoals de campagne van Mango om mensen enthousiast te maken voor hun aankomende collectie. Ze hadden influencers zoals Kendall Jenner ingezet om virtueel af te tellen naar de launch van de nieuwe collectie.

3. Influencer marketing voor engagement

De kracht die alle influencers met elkaar gemeen hebben en die zorgt voor het samenspel tussen influencers en volgers is interactie. Door de menselijkheid van influencers weten ze als geen ander hoe ze mensen betrokken krijgen bij hun content. Een voorbeeld hiervan is de samenwerking tussen de Bijenkorf en influencer Miljuschka. De Bijenkorf is in Nederland een reeds algemeen bekend begrip en hoeft om naamsbekendheid de tanden van Miljuschka niet in hun brand te laten zetten. Wel heeft Miljuschka een grote achterban met watertandende lekkerbekken. Door de regelmatigheid van posts, de interactie in haar content en de verwijzingen naar de Bijenkorf zorgt ze voor een hoge mate betrokkenheid tussen haar, haar achterban en de Bijenkorf.

4. Promoot social mediakanalen

Is je merk al een big happening, maar wil je dat je social mediakanalen ook over uren draaien? Met behulp van een influencer kun je het gebruik van je kanalen optimaliseren. Een take over is dé manier om de achterban van een influencer verbonden te krijgen met jouw kanalen. Bij een take over worden een of meerdere social mediakanalen overgenomen door een influencer en staat dan voor korte of lange tijd volledig onder zijn of haar beheer.

De social influencer challenge van Honig

Honig ging begin 2018 de uitdaging aan met ‘influencer familie’ Jongedijk. Een 365 Dagen Challenge waarin Rogier en Nukhet Jongedijk Nederland samen met hun drie kinderen een jaar lang een kijkje geven in hun keuken, waar zij wekelijks maaltijden bereiden met ten minste één Honig-product per gerecht. De challenge was in de eerste instantie te volgen via Facebook. Echter, Als actieve Instagram-influencers is de familie Jongedijk op Instagram als een geoliede motor die onderhand voelt als ieders familie. Een take over was een logische vervolg stap en na een half jaar namen de Jongedijkjes het Instagram-account van Honig helemaal over.

Influencer marketing, the dont’s

Overtuigd dat influencer marketing jouw brand een enorme boost kan geven? Wij ook! De feiten spreken voor zich. Alleen, het is niet altijd rozengeur en maneschijn in de influencer branche. Omdat elke campagne en elk merk anders is, blijft het belangrijk om constant strategisch te blijven nadenken over je marketingplan in het algemeen en over samenwerkingen met influencers in het bijzonder. Het afgelopen jaar hebben we indrukwekkende samenwerkingen gezien, maar ook een aantal grove influencer fails. Wil je dat je merk een hit wordt dan zijn er een aantal dingen die je absoluut niet moet doen.

De dont’s op een rijtje:
  • Romantiseer het aantal volgers: wanneer je op zoek bent naar een authentieke influencer, staar je dan niet blind op het aantal volgers. Zoek iemand die hetzelfde publiek trekt die jij ook wilt bereiken. Vaak maak je bij micro- en nano-influencers om een match te vinden die bij jouw brand identiteit past.

  • Regiseer de promotie: de werking van influencers is juist zo krachtig omdat de boodschap echt en gemeend overkomt. Volgers verliezen interesse op het moment dat content geregisseerd en gemaakt overkomt. Geef influencers daarom de ruimte om zichzelf en creatief te zijn.

  • Verwerp micro- en nano-influencers: hoe verleidelijk een samenwerking met een bekende micro-influencer ook lijkt, een micro- of nano-influencer kan net zoveel of misschien nog wel meer betekenen. Ze hebben namelijk een hogere betrokkenheid bij de doelgroep. Ook werken ze graag met merken waar zij zich mee identificeren, zijn ze goedkoper en komt de samenwerking echt over.

  • Onderschat de werking van influencer marketing: influencer marketing kan van onschatbare waarde zijn voor je merk. Uit onderzoek is gebleken dat influencer marketing per jaar 11 keer meer rendement op je inverstering kan genereren ten opzichte van andere vormen van traditionele reclame. 81% van de onderzochten gaf aan dat influencers een effectieve werking op engagement heeft gehad.

Voorbeeld uit eigen archief

Indien het op de juiste manier is uitgevoerd wordt influencer marketing gezien als de heilige graal binnen de online marketing. Het is steeds meer mainstream geworden en bedrijven die influencers inschakelen om hun merk of product te promoten op social media stijgt aanzienlijk. Hoe mainstream het anno 2018 is laten we zien aan de hand van een influencer marketingcampagne die wij hebben opgezet voor Bunker 501 (een webshop voor airsoft). En met groot succes. Sit back and relax, want de zoektocht naar de perfecte match tussen Bunker 501, de doelgroep en influencer namen wij uit handen. Niet met een Cupido boog maar met een airsoft gun schoten wij in de roos. De samenwerking met een Youtuber Silo Airsoft (1 miljoen+ volgers) was een feit. Na een gezamenlijke brainstormsessie leverde dit (onder andere) inspirerende content, video advertising, social media acties en video reviews op. Met als gevolg; ruim 80% increase in website traffic, een veel hogere autoriteit in Google, grote groei in de social media kanalen en unieke promotionele producten.

Ben je benieuwd hoe wij kunnen helpen jouw brand naam, uitstraling en authenticiteit te geven? Stap met Mediastap outside the box en neem eens contact op!

Ook meer succes met jouw website?

Vul dan hieronder je e-mailadres in en we zullen je op de hoogte stellen als er een interessant artikel geplaatst is. We gebruiken je gegevens alleen om je op de hoogte te houden van marketing- en webdesign nieuws!

Share this post with your friends