Skip to main content
Tools > Google tag manager
Toepassing
Meet de gebeurtenissen op je website
Website
tagmanager.google.com
Kosten
Gratis bij het maken van een account
Starten met Google tag manager
Tools > Google tag manager

Google Tag Manager specialist nodig?

Google Tag Manager is een online tool van Google waarin je html code of verschillende pixels kunt plaatsen op je website of webshop, zonder enige tussenkomst van een programmeur of webbouwer. De Google Tag Manager code dient eenmalig op elke pagina van je website of webshop geplaatst te worden. Daarna is het mogelijk om via het Google Tag Manager dashboard codes of pixels toe te voegen aan je website. Denk hierbij aan externe codes als Google Analytics en andere analytische tools. Of bijvoorbeeld marketing automation software van o.a. Salesforce, Marketo, Hubspot en vele anderen. En uiteraard natuurlijk de vele (re)marketing pixels van Google Ads, Facebook, Twitter, LinkedIn en tal van andere handige online marketing tools.

Google Tag Manager voordelen

Het grootste voordeel is uiteraard dat je met Google Tag Manager niet meer afhankelijk bent van programmeurs en webbouwers, maar er zijn nog meer voordelen:

  • Snel: Je website heeft niet meer een hele verzameling externe codes en pixels nodig, maar slechts één stukje code. De rest van de codes en pixels worden via de Google Tag Manager code ingeladen. Dit geeft vaak een verbetering voor de snelheid van de website.
  • Betrouwbaar: Je website of webshop kan crashen door slecht geïmplementeerde code. Google Tag Manager maakt het mogelijk om alle codes en pixels eerst te testen, voordat deze live gaan. Hiermee kun je altijd voorkomen dat je website crasht door slecht geprogrammeerde of geplaatste code.
  • Overzichtelijk: Heeft jouw website of webshop veel verschillende pagina’s hebt of maak je gebruik van marketing automation software met eigen landingspagina’s? Dan kan het makkelijk gebeuren dat de juiste code op de juiste pagina’s is vergeten te plaatsen. En daarmee krijg je onbetrouwbare statistieken. Google Tag Manager voorkomt dit.
  • Kostenloos: Er zijn alternatieve tag management tools van andere leveranciers, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig. Google Tag Manager is, net als Google Analytics, al heel compleet en ook nog volledig gratis.

Google Tag Manager mogelijkheden

Na het plaatsen van Google Tag Manager is vaak de eerste en meest logische stap het koppelen van Google Analytics. Vanaf het moment dat Google Analytics is toegevoegd aan Google Tag Manager, beschik je over veel meer data en inzichten. Met verschillende triggers en tags in Google Tag Manager kun je nieuwe doelen en segmenten creëren in Google Analytics. En deze nieuwe data kun je gebruiken om Google Ads, Facebook, Twitter of LinkedIn advertenties verder te personaliseren en te optimaliseren op basis van de nieuwe verkregen inzichten in het gedrag van je bezoekers. Je kunt bijvoorbeeld je advertenties afstemmen op welke pagina’s iemand heeft bezocht, op welke knoppen, links of downloads iemand heeft geklikt, hoe verder ze scrollen op een blogpagina en nog veel meer verschillende triggers. Google Tag Manager maakt dit gemakkelijk voor je.

De voordelen van

Google tag manager

Sneller laden van pagina’s
Door je tags te centraliseren
Alles op een plek
Dat is lekker overzichtelijk
Foutje? Geen probleem
Haal gemakkelijk oude omgevingen terug
Snel werken
Geen codes in een website plaatsen maar snel schakelen
cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases cases
Navigation left
Navigation right